Dry Needling

Dry needling is een efficiënte methode om myofasciale problematiek te behandelen. Myofasciale problematiek is pijn en stijfheid als gevolg van triggerpoints in spieren.

Myofasciale triggerpoints zijn kleine verhardingen in een spier (ter grootte van een erwt), die zorgen voor uitstralende pijnklachten.
Dry needling omvat het inbrengen van een ‘droge’ naald in de betrokken spier of spieren. Een droge naald wil zeggen, zonder toevoeging van medicatie. Dry needling is gebaseerd op anatomische en neurofysiologische principes en valt niet onder de klassieke acupunctuur behandelingen. Er wordt dus geen medicatie geïnjecteerd met de naald, er wordt alleen geprikt in het triggerpoint.

Een triggerpoint zorgt ervoor dat in de spier een strakke band ontstaat. Het triggerpoint is het meest pijnlijke punt in deze strakke band. Hierdoor functioneert de spier minder goed en verkrampt plaatselijk. Behalve pijn kan er ook zwakte en bijvoorbeeld een mindere concentratie ontstaan.
Deze verkramping verdwijnt wanneer de spiervezels samentrekken. Dit gebeurt door het prikken met een naald in het triggerpoint. Hierdoor wordt een local twitch response (LTR) opgewekt en ontspant de spier zich direct. De spierstofwisseling herstelt daardoor en de pijn, veroorzaakt door het triggerpoint verdwijnt.

Het resultaat van dry needling is vaak een snelle en directe pijnvermindering en een verbeterde bewegingsvrijheid van de betrokken spieren en gewrichten.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints.Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.

Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kunt u na de behandeling verwachten?

Deze zijn hetzelfde als bij de andere vormen van Fysio en manueel therapie.