Fysiotherapie

Een algemeen fysiotherapeut is deskundig op het gebied van het gehele bewegingsapparaat. Hij of zij adviseert, begeleidt en behandeld uw lichamelijke aandoeningen, zoals pijnklachten, beperkingen in het bewegingsapparaat of revalidatie na trauma of operatie.

Bij de eerste afspraak vormt de fysiotherapeut een zo volledig mogelijk beeld van uw klacht, door vragen te stellen en te onderzoeken. Op basis daarvan kan de fysiotherapeut samen met u een behandelplan opstellen. Een belangrijk onderdeel van de behandeling is bij ons in de praktijk oefentherapie. Dit is bedoeld om de bewegingsmogelijkheden van gewrichten actief te beïnvloeden en spierkracht te vergroten. Tevens kan oefentherapie u leren om een betere houding aan te nemen of een beter evenwicht te realiseren nadat de beperkingen zijn opgeheven. Als onderdeel van de behandeling kan het zijn dat u zelf oefeningen thuis moet doen. Deze worden toegespitst op uw situatie en mogelijkheden. Het gaat er hierbij om dat u zich ervan bewust wordt wat de beste manier van bewegen is en daardoor meer vertrouwen krijgt in uw lichaam.

De fysiotherapeut geeft ook preventief advies en voorlichting. Door gerichte begeleiding leert u gedoseerd en verantwoord  bewegen. Zo wordt u zich ervan bewust wat wel goed is en wat voor u problemen veroorzaakt, om zodoende herhaling of verergering van uw klachten te voorkomen. Het is van belang dat u nauw bij uw behandeling betrokken bent om zo een vermindering van uw klacht te realiseren.

Wat kunt u na de behandeling verwachten?

De klachten kunnen direct, of enige dagen na de behandeling verminderen. Soms kan er na de behandeling een verergering optreden, wat vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn met zich mee kan brengen. Maakt u zich daarover geen zorgen, deze reacties zijn van voorbijgaande aard en normaal.

Als na onderzoek blijkt dat aanvullende diagnostiek (zoals röntgen, laboratorium enz.) wenselijk is, dan wordt er contact opgenomen met de verwijzend arts. Indien na onderzoek blijkt dat behandeling zinvol is, wordt in overleg met de patiënt het behandelplan vastgesteld. De behandeling kan bestaan uit:

• Specifieke handgrepen uitgevoerd met zachte druk of trek aan botstukken van gewrichten in de gehele bewegingsketen,
    waarin tijdens het onderzoek de stoornis werd vastgesteld.
  • In voorkomende gevallen worden door de patiënt specifieke bewegingen uitgevoerd op aanwijzing van de therapeut om de herwonnen beweeglijkheid te behouden en/of te verbeteren.
    Na afloop van elke behandeling wordt het resultaat beoordeeld. Indien nodig wordt de behandeling bijgesteld.